Idegennyelv-tanulás
sorszám | cím | témavezető |
---|---|---|
1. | A siker kulcsa idegennyelv-tanulóknál | Polonyi Tünde |
2. | Sikertelen nyelvtanulók felnőttkorban | Polonyi Tünde |
3. | Szövegértő olvasás kéttannyelvű- és más osztályokban | Polonyi Tünde |
4. | Diszlexia és idegennyelv-tanulás | Polonyi Tünde |
5. | Munkamemória és idegennnyelv-tanulás | Polonyi Tünde |
6. | Idegennyelv-tanulás innovatív módszerekkel és ezek hatékonyságvizsgálata | Polonyi Tünde |
7. | Hátrányos helyzetűek idegennyelv-tanulása | Polonyi Tünde |
8. | Idősek nyelvtanulása: folyamat és kognitív hatások | Polonyi Tünde |
9. | Tolmácsok kognitív jellemzői | Polonyi Tünde |
Kétnyelvűség
sorszám | cím | témavezető |
---|---|---|
1. | Nyelvismeret és időskori kognitív hanyatlás kapcsolata | Polonyi Tünde |
2. | Munkamemória kétnyelvűeknél és tolmácsoknál | Polonyi Tünde |
Más témák
sorszám | cím | témavezető |
---|---|---|
1. | Az életesemények és a megküzdési stratégiák kapcsolata | Polonyi Tünde |
2. | A relaxáció és meditáció hatása felnőttkorban | Polonyi Tünde |
3. | A kognitív hanyatlás megelőzése | Polonyi Tünde |
4. | Mentális egészség időskorban | Polonyi Tünde |
5. | Módosult tudatállapotok | Polonyi Tünde |
6. | Digitális tanulás és tanítás | Polonyi Tünde |
7. | Pszichológia, Pedagógia, Technológia | Polonyi Tünde |
8. | Válságok megelőzése és kezelése | Polonyi Tünde |
Bekapcsolódási lehetőség folyamatban lévő vagy előkészítés/kidolgozás alatt álló kutatásokba (jellemzően laboratóriumi vizsgálatok)
sorszám | cím | témavezető |
---|---|---|
1. | Figyelmi kontroll és gátlási folyamatok | Kondé Zoltán |
2. | Figyelmi kontroll és módosult tudatállapotok | Kondé Zoltán |
3. | A figyelmi kontroll szerepe a kétértelműség/ambivalencia feloldásában | Kondé Zoltán |
4. | Figyelmi jelenségek vizsgálata kisgyerekkorban | Kondé Zoltán |
5. | Szorongás és viselkedésszabályozás | Kondé Zoltán |
6. | A végrehajtói kontroll vizsgálati módszereinek összehasonlító vizsgálata | Kondé Zoltán |
7. | A végrehajtói kontroll egyes aspektusainak fejlődése | Kondé Zoltán |
8. | Munkamemória a sakktehetség hátterében | Kondé Zoltán |
9. | Kollektív/társas emlékezet a laboratóriumban | Kondé Zoltán |
Számítógépes kísérleti eljárások tervezése
Egy ismert tudományos módszer egy alternatív variációjának
(pl. gyerekverzió, inger-modalitás szerinti variációk)
kidolgozása és a sztenderd eljárással való egybevetése illetve
papír-ceruza tesztek számítógépes variációinak kidolgozása a rendelkezésre álló
kísérletszerkesztő programok (Inquisit, Superlab) segítségével
Példák:
sorszám | cím | témavezető |
---|---|---|
1. | feladat-váltás témára | Kondé Zoltán |
2. | priming témára | Kondé Zoltán |
3. | stroop témára | Kondé Zoltán |
4. | random feladat | Kondé Zoltán |
5. | kettős feladat témára | Kondé Zoltán |
6. | n-vissza feladat témára | Kondé Zoltán |
7. | - stb. témára | Kondé Zoltán |
Témajavaslatok Általános lélektan 1., Általános lélektan 2. és Általános lélektan 4. témák mentén
Figyelem:
sorszám | cím | témavezető |
---|---|---|
1. | Szelektív figyelem - papír-ceruza eszközökkel és számítógépes (Psychmate, Inquisit) alkalmazásokkal | Kondé Zoltán |
2. | Figyelem megosztás - papír-ceruza eszközökkel és számítógépes (Psychmate, Inquisit) alkalmazásokkal | Kondé Zoltán |
3. | Figyelem váltás - papír-ceruza eszközökkel és számítógépes (Psychmate, Inquisit) alkalmazásokkal | Kondé Zoltán |
4. | A figyelem fontosabb jellegzetességeinek (terjedelem, koncentráltság, megoszthatóság, tartósság, rugalmasság) tanulmányozás | Kondé Zoltán |
5. | Végrehajtói figyelem (a kontroll figyelmi aspektusai) | Kondé Zoltán |
6. | Vigilancia (fenntartott figyelem) | Kondé Zoltán |
7. | Orientáció és teljesítmény | Kondé Zoltán |
8. | Nemfigyelési vakság, Változási vakság, Ismétlési vakság, Figyelmi pislogás | Kondé Zoltán |
9. | Akusztikus és vizuális figyelem összehasonlítása | Kondé Zoltán |
10. | Reakcióidő vizsgálatok tervezése inquisiten | Kondé Zoltán |
11. | Szignáldetekciós vizsgálat tervezése | Kondé Zoltán |
12. | Észlelési küszöb vizsgálatok tervezése | Kondé Zoltán |
Tanulás
sorszám | cím | témavezető |
---|---|---|
1. | Vizsgálat tervezése az operáns kondiconálás jelenségeinek tanulmányozásához | Kondé Zoltán |
2. | Vizsgálat tervezése az klasszikus kondiconálás jelenségeinek tanulmányozásához | Kondé Zoltán |
3. | Komplex tanulási jelenségek (mentális térkép, belátásos tanulás) tanulmányozása | Kondé Zoltán |
4. | Látens tanulás jelenségének vizsgálata | Kondé Zoltán |
5. | A tanulás szociális kontextusának vizsgálata | Kondé Zoltán |
6. | Explicit és implicit tanulási hatékonyság összehasonlítása | Kondé Zoltán |
Képzelet
sorszám | cím | témavezető |
---|---|---|
1. | Képzeleti folyamatok vizsgálata papír-ceruza eszközökkel és számítógépes alkalmazásokkal | Kondé Zoltán |
2. | Mentális rotáció | Kondé Zoltán |
Intelligencia
1. | Általános intelligencia és specifikus képességek | Kondé Zoltán |
2. | Intelligencia és teljesítmény | Kondé Zoltán |
3. | Intelligencia és szakértőség | Kondé Zoltán |
4. | Szociális intelligencia | Kondé Zoltán |
5. | Intelligencia és elemi információfeldolgozási folyamatok (észlelési sebesség, reakciókészség, stb) | Kondé Zoltán |
6. | Intelligencia és munkamemória (végrehajtói funkciók) | Kondé Zoltán |
7. | Intelligencia és mentális rugalmasság | Kondé Zoltán |
8. | Az intelligencia laikus felfogása | Kondé Zoltán |
9. | Matematikai képességek és kreativitás | Kondé Zoltán |
Kreativitás
1. | Kreativitás és specifikus intellektuális képességek | Kondé Zoltán |
2. | Kreativitás és mentális rugalmasság | Kondé Zoltán |
Problémamegoldó gondolkodás
1. | Szakértői és kezdő problémamegoldási heurisztikák | Kondé Zoltán |
2. | Problémamegoldás specifikus szakterületeken | Kondé Zoltán |
3. | Analógiás problémamegoldás | Kondé Zoltán |
4. | Mentális modellek szerepe a problémamegoldásban | Kondé Zoltán |
5. | Problémamegoldás tudás intenzív és tudásszegény | Kondé Zoltán |
6. | A problémamegoldás folyamatának introspektív vizsgálata | Kondé Zoltán |
7. | A problémamegoldás sikerességét befolyásoló kognitív (figyelmi, emlékezeti) tényezők | Kondé Zoltán |
8. | Készségelsajátítás és szakértőség a problémamegoldásban | Kondé Zoltán |
Következtetéses gondolkodás
1. | Induktív következtetések és hibái | Kondé Zoltán |
2. | Absztrakt és kontextus érzékeny következtetések | Kondé Zoltán |
3. | Következtetéses gondolkodás és intelligencia, kreativitás | Kondé Zoltán |
4. | Deduktív következtetések és hibái tanulmányozása szillogizmusokkal | Kondé Zoltán |
5. | Tartalmi és formai befolyások a szillogisztikus következtetésben | Kondé Zoltán |
Érzelem és motiváció
1. | Affektív tényezők hatása a percepcióra | Balajthy Dániel |
2. | Affektív tényezők hatása a figyelemre | Balajthy Dániel |
3. | Affektív tényezők az emlékezeti folyamatokban | Balajthy Dániel |
4. | Affektív tényezők és a stressz | Balajthy Dániel |
5. | Érzelmek/hangulat hatása a döntéshozatalra | Balajthy Dániel |
6. | Érzelemszabályozás és a kognitív funkciók kapcsolata | Balajthy Dániel |
7. | A motiváció vizsgálati lehetőségei | Balajthy Dániel |